پشتیبانی گروه ویولت
پشتیبانی گروه ویولت
به مشاوره نیاز دارید؟ چت از طریق واتساپ

مکالمه از طریق WhatsApp

یکی از پشتیبان ها را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
پشتیبانی گروه ویولت
پشتیبانان به طور معمول در چند دقیقه پاسخ می دهند.
پشتیبان طراحی سایت
گروه ویولت
پشتیبان طراحی گرافیک
گروه ویولت

ویولت > مقالات > گرافیک > طراحی لوگوتایپ

طراحی لوگوتایپ

آیا می دانید لوگوتایپ چیست؟ و یا این سبک از طراحی تا چه حد در دنیا مطرح است؟ با ما همراه باشید تا با این سبک از طراحی لوگو آشنا شوید.

طراحی لوگوتایپ یکی از متداول ترین شکل های طراحی لوگو است که با جاذبه های بصری که یک طراح به آن می دهد بیشتر در ذهن مخاطب ثبت می شود.

اسم شرکت یا برند کسب و کار یک مجموعه هویت کلامی آن است که با طراحی آن می توانید تاثیر بیشتری را بر روی مخاطب بگذارید.

تایپوگرافی یا طراحی لوگوتایپ تلفیق هویت کلامی و هویت بصری یک مجموعه می باشد، بازخورد مخاطب در خصوص این شکل از طراحی لوگو در بین مشتریان یک محصول بیشتر دیده می شود، و برای افراد این سبک از طراحی لوگو شکل جذاب تری گویا دارد.

همان طور که می دانید علائم تجاری یک محصول در فروش آن تاثیر بسزایی دارند سند این مطلب هم می تواند طراحی لوگو و یا آمار ثبت علائم تجاری در چند دهه اخیر باشد، پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

مباحث طراحی لوگوتایپ

مباحث طراحی لوگو تایپ

بد نیست بدایند طراحی لوگوتایپ هم می تواند فارسی باشد و هم لاتین ، نکته ای که در این زمینه وجود دارد اگر قصد دارید لوگو خود را ثبت کنید برای طراحی لاتین باید کارت بازرگانی داشته باشید و یا بتوانید دریافت کنید اگر چنین مدرکی را ندارید پیشنهاد ما به شما این است که از طراحی لوگوتایپ فارسی استفاده کنید.

طراحی فونت تایپوگرافی فارسی با استفاده از قلمو و یا قلم نوری و سایر ابزار این رشته انجام می شود، نکته ای که در طراحی لوگوتایپ فارسی حائز اهمیت است به هم پیوستگی حروف می باشد بنابراین به کارگیری حروف منفرد و مجزا و ایجاد ارتباط بین این حروف کمی غیرعادی خواهد بود.

خصوصیت بصری در طراحی لوگوتایپ

1-خوانا بودن فونت لوگوتایپ یکی از اصول این سبک از طراحی است که باید بدان دقت شود و حتماً در طراحی لوگوتایپ آن را در نظر بگیرید.

2-سعی کنید از اِلمان های هندسی در طراحی لوگوتایپ استفاده کنید.ذهن انسان از پیچیدگی، فراری است بنابراین اشکال هندسی از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

3-برای اینکه یک لوگو متمایز داشته باشید سعی کنید که ساختارشکنی کنید و با در نظر داشتن سادگی طرح تفاوت در طرح را ایجاد کنید.

4-نسبت طلایی در طراحی لوگوتایپ حرف اول را می زند یعنی اِلمان های طراحی شما باید بر اساس نظریه نسبت طلایی مستطیل همراه باشد زیرا چشم انسان از این اندازه تشکیل شده و زیبایی بصری برای انسان دارد.

5-استفاده از رنگ سازمانی یا یک رنگ تک در لوگو در ذهن انسان بیشتر ثبت می شود تا اینکه بخواهید لوگویی با چند رنگ داشته باشید، همه روزه کاربران زیادی از لوگو گوگل استفاده می کنند اما بدون اینکه دقت کنند اگر از آنها بپرسید رنگ های لوگو گوگل چه رنگ هایی است مطمئن باشید نمی دانند.

مطالعه  هاست چیست؟ بررسی نکات هاست و سرور

اصول خوشنویسی در طراحی لوگوتایپ فارسی

از مهمترین ویژگی هایی که اصول خوشنویسی دارد تنوع شکل، قابلیت های بصری، ترکیب حروف درهم و زیبایی خیره کننده می باشد، برخی طراحان در طراحی لوگوتایپ فارسی تنها به خوشنویسی می پردازند، خوشنویسی حروف الفبا مخصوصا در زبان فارسی دارای ظرافت بالقوه ای می باشد.

از دیگر اصول خوشنویسی که به آن زیبایی بصری بخشیده رعایت اصول و قواهد هندسه در آن می باشد، در طراحی لوگوتایپ فارسی از خطوط سنتی نیز استفاده می شود و گاهی نیز سنت شکنی کرده و فونت های جدیدی در آن خلق می کنند.

باید توجه داشت که در این روش از طراحی لوگوتایپ باید از اقلام خوشنویسی استفاده شود تا ظاهر کلی خط و رعایت قواعد خوشنویسی از بین رود، ابزار های مورد استفاده در لوگوتایپ فارسی عبارت است از:

قلمو، قطره چکان، قلم های نوری و نت، ماژیک های نوک گرد و تخت و… استفاده می شود.

تفاوت خوشنویسی و طراحی لوگوتایپ

در لوگوتایپ هر طراح از سبک خاص خود استفاده می کند و فارغ از زبان نوشتاری عمل می کند، درست است که لوگوتایپ بر پایه زیبایی خط است اما خوشنویسی نیست، یک طراح لوگو در سبک طراحی لوگوتایپ باید تشخیص دهد واژه ها بر اساس چه ساختاری می توانند کنار هم قرار گیرند.

تفاوت بین اثرگرافیکی با اثر خوشنویسی رابطه بین تصویر و مفهوم حروف است. در خوشنویسی ساختاری وجود دارد که باید خوشنویس بر همان مبنا پیش رود و نمی تواند قواعد را زیر پا گذارد و به دنبال مفهوم کلمات نیست اما در طراحی لوگوتایپ طراح از هر عاملی برای ابراز مفهوم مد نظر خود استفاده می کند تا بتواند طرح لوگو را به بهترین شکل ممکن ایجاد کند.

اصول طراحی لوگوتایپ

اصول طراحی لوگوتایپ

1-تصویر نهایی لوگو باید بر اصل معنا اکتفاء کندو بین تصویر و مفهوم از نظر معنایی ارتباط وجود داشته باشد.

2-ساختار شکنی در طراحی لوگو بر اساس ایجاد تصویری با مفهوم یکی از اصول طراحی لوگوتایپ می باشد.

3-طراح لوگوتایپ باید قبل از اینکه طراحی را شروع کند تحقیقی در خصوص رقبا و سلیقه مخاطبان داشته باشد.

4-در طراحی به سبک لوگوتایپ می توانید مخفف حروف یا از اول حروف و یا چند حرف اول را استفاده کنید.

5-ابتدا باید طراحی براساس سلیقه خودتان شکل گیرد.

6-سعی کنید مفهومی را در طرح خود بگنجانید که به راحتی قابل مشاهده باشد.

طراحی لوگوتایپ فارسی یا انگیلیسی

همان طور که در ابتدا گفتیم تفاوتی ندارد لوگوتایپ هم در زبان فارسی قابل مشاهده و درک هست هم در زبان انگلیسی و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

با این حال ، همان طور که می دانید زبان فارسی یکی از غنی ترین زبان های دنیاست که هم دارای هندسه حروف است و هم قابلیت بالایی را در طراحی ایجاد می کند و به آسانی نیز خوانده می شود.

خط فارسی انواع مختلفی دارد و طراحان قلم خط های مدرنی را نیز در آن ایجاد کرده اند که همین تنوع بیشتری را برای یک طراح دارد و اصولاً طراحی فارسی بیشتر از انگلیسی تنوع دارد که طراح می تواند خلاقیت بیشتری را در آن ایجاد کند.

مطالعه  رنگ سازمانی برند

طراحی انگیلیسی نیز در ایران کاربرد دارد و برخی برند ها همچون برند گروه تبلیغاتی ویولت با این نوع طراحی بیشتر می خواهند در سایر کشور ها دیده شوند .

اما به طور کلی می توان گفت اگر محصول یا خدمات که ارائه می کنید تنها در ایران عرضه می شود می توانید از طراحی لوگو فارسی استفاده کنید و یا اگر محصول و خدمات صادراتی دارید طراحی لوگوتایپ انگلیسی می تواند فرصت دیده شدن شما را بیشتر کند، بنابراین برای اینکه بدانید برای طراحی لوگوتایپ از زبان فارسی استفاده کنید یا انگلیسی باید مخاطب خود را مشخص کنید.

در پایان

اکنون میدانید ازطراح برای سبک طراحی لوگوتایپ چه چیزی را بخواهید، آنچه که خواندید از مهمترین اصول در طراحی لوگوتایپ بود، مجموعه ویولت با همکاری طراحان برجسته و با تجربه به شما نوید یک طرح اختصاصی در سبک لوگوتایپ را می دهد تنها کافی است هم اکنون با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها